Rustdag en rondje Bali - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Sandra Middleton - WaarBenJij.nu Rustdag en rondje Bali - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Sandra Middleton - WaarBenJij.nu

Rustdag en rondje Bali

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

03 Augustus 2015 | Indonesië, Sanur

Vrijdag 31 juli hebben we lekker niets gedaan maar bijgekomen van de lange lange reis. Heerlijk het hele zwembad (er zijn er 2) voor ons alleen! Beetje Sanur bekeken (druk, chaotisch, overal scooters kris kras, opletten met oversteken want het verkeer komt van ‘de verkeerde’ kant!), geluncht, even naar het strand gegaan (ook nog een onderneming want je moet door een vaag straatje, langs bouwputten, trappetje op en niet verkeerd lopen want dan zit je in een ander hotel haha). Lekker gedineerd, rustig aan gedaan en heerlijk geslapen.
Zaterdag 1 augustus hadden we een excursie geboekt; ‘rondje Bali’ (nu is Bali best groot dus dat was geen rondje maar een ovaaltje). We werden om half negen in de ochtend opgehaald en op weg naar een koffie- en fruitteler/branderij. Hier hebben we Kopi Luwak kunnen drinken (de fruitbessen worden opgegeten door de cevatkat, gaat door zijn lichaam en darmstelsel en de bonen worden niet verteerd dus poept hij dit uit. Deze bonen worden gebrand et voilà; Kopi Luwat!) Aparte smaak, we hebben een zakje gekocht voor thuis. Van alles groeide daar, ananas, nootmuskaat, cacao, allerlei soorten fruit waar ook thee van gemaakt werd, erg grappig en leerzaam uurtje. Daarna naar een fruitmarkt alleen was er weinig fruit maar veel souvenier-stalletjes waar bijna iedereen Nederlands spreekt…….
Met zijn allen de bus weer in waar ik me vergaapte aan de omgeving, wat een prachtige natuur! Vlak voor ons reed een soort mini-pickup met in de laadbak…..3 koeien! 2 man er naast om ze een beetje tegen te houden haha dat zie je ook niet iedere dag! De gids was trouwens een fantastische man, vertelde heel veel over de omgeving, de cultuur, de rituelen, de levensstijlen van de verschillende geloven op Bali, hij sprak Nederlands en had zo een oom van Jim kunnen zijn! Hij vertelde over allerlei rituelen, voor het trouwen, voor de zwangerschap, voor de kinderen (hun tanden worden afgevijld in verband met demonen en als je dat niet gedaan hebt en je sterft ga je naar de hel), rituelen tegen boze geesten, om de goede geesten gunstig te stemmen, een doek om een boom is de bescherming van moeder Aarde en haar goede geesten, de poorten die je overal ziet is om de boze geesten te misleiden (die kunnen alleen maar rechtdoor, niet links of rechtsaf), overal, overal zijn rituelen en offers voor.
Wij kwamen bij de beroemde tempel in het meer (Pura Ulan Danu Bratan) welke gebouwd is voor het hindoeïsme in het vulkanisch meer (bovenop een caldera). Van elk geloof staan daar tempels (moslim, boeddhisme etc om zo iedereen de kans te geven om te bidden). Daar hebben we eerst, heerlijk, gelucht. Ook hier wist onze gids Nino weer van alles boeiend te vertellen, de tempel is werkelijk prachtig! Ik had het groter verwacht afgaande van de foto’s die ik ervan gezien had maar desalniettemin erg mooi! Na 2uur of zo vertrokken we naar de Git Git watervsl en onderweg zagen we ‘wilde’ makaken, of hoe de Balinezen ze noemen, de grijze apen. Ik heb wild tussen haakjes want ze lopen en zitten gewoon op de weg om voor voedsel te bedelen aangezien de mens ze ooit eten heeft gegeven…..
De Git Git waterval bereik je niet zomaar, daar moet je een flinke klim voor maken! Omhoog, trappetjes (die nooit gelijk zijn, hoge treden, lage treden, kapotte treden), rotsblokjes, langs souvernierwinkeltjes haha en dat in de warmte…..viel me wel tegen eerlijk gezegd. Eenmaal boven aangekomen is het echt prachtig (maar ook weer kleiner dan ik gedacht had). De waternevel komt je tegemoet wat wel lekker was in de hitte! Echt wel adembenemend zo’n waterval. (en toen weer omlaag langs de hoge treden, lage treden, scheve treden etc…. ) Blij dat de bus airco had ;)
Even gestopt bij Lovina beach (dat zit bovenin op Bali dus best een endje onderweg), voetjes in het zwarte vulkanische zand en even gepootjebaad. Helaas niet veel tijd daar doorgebracht (dus sja….ik moet toch echt terug ;) ). Prachtig en rustgevend vond ik het daar.
Onderweg naar de sawa’s kom je in het binnenland langs veel leegstand en best wel armoede….golfplaten-huisjes, vuilnisbergen ernaast, overal echt overal honden!! Maar wel elk huisje, hoe klein of hoe groot dan ook heeft zijn eigen tempel om daar de rituelen en offers te doen. Kleine tempeltjes, simpele tot hele grote van wel een huis hoog!
Tussen de rijstvelden worden ook druiven en kouseband verbouwd, erg grappig om te zien. Alles groeit daar trouwens in het wild buiten de kokosnoot, mango en bananen; nootmuskaat, kruidnagel, rawiet etc. Jim en Noah konden de verleiding niet weerstaan en hebben een verse rawiet (peper) geproefd. Thuis eten ze de groene, deze was oranje en plukte ze zo van de tak! Hij was erg pittig hahaha Alles wordt van de kokosnoot gebruikt; de wortel om alcohol van te maken, de bladeren om offermandjes van te maken, de vrucht als fruit en de schil om vuur te maken, dit zagen wij overal liggen opgestapeld als brandhout.
Aangekomen bij een vallei waar wij over de sawa’s konden kijken was echt prachtig! Hoe groen kan iets zijn? En wat knap gebouwd, ‘trede’ voor ‘trede’, het water kan zo overal komen. Prachtig gezicht, we hebben er ook nog tussendoor gelopen (ook nog een avontuur, langs krakkemikkige huisjes, over een boomstam naar de andere sawa haha). Veel mooie foto’s kunnen maken! Toen wij bij een mini barretje stopten waar je ook prachtig uitzicht had over de sawa’s maakte ik nog een foto van een mooie struik met prachtige bloemen. Ik wist niet dat er 2 grote vleerhonden inhingen haha dat zag ik later pas. Wat een grappige beesten. Hele grote vleugels, lief kopje en lange dunne armpjes die het waterflesje van onze chauffeur pakte haha Na deze lange intensieve dag gingen we onderweg naar het hotel maar het verkeer op Bali is anders dan in Nederland dus daar hebben we uren over gedaan! Gekkenhuis dat verkeer, overal scooters, overal minibusjes, chaotisch verkeer, gelukkig hadden we een goede chauffeur maar we hobbelden en bobbelden over de weg en dommelde weg van de vermoeidheid. Om haf negen waren we in het hotel en sinds de lunch hadden we niet meer gegeten. 12 uren lang een intensieve maar geweldige dag gehad!!
(sorry erg slechte wifi hier dus foto's toevoegen lukt niet :/ )

• 04 Augustus 2015 - 08:18

Dimf:

Goeiemorgen,
    Het is hier nu 08:12 en lees net je/jullie verhaal.
    Toch heel erg leuk om zo wakker te worden.
    Prachtig geschreven San.
    Je moet hier iets mee doen hoor. Je schrijft heel erg leuk.
    Fijn dat jullie zoveel doen en zoveel zien.
    Genieten doen jullie met volle teugen.
    Ik zie de foto's ook op facebook dus de foto's die bij dit verhaal horen zie je wel terug hoor.
    Geniet van jullie rustige dagje en vooral het lekkere eten.

Liefs en dikke zoen
    Dimphy

Ps.. Ik had ook echt zo'n peper uit de boom geproefd

• 04 Augustus 2015 - 13:26

Finanda:

Wat een geweldig verslag weer. Je beschrijft het erg levendig en precies zoals je het ervaren hebt. Daardoor leest het net alsof je er een beetje bij bent. Leuk al die details en je hebt duidelijk goed opgelet bij alles wat die gids verteld heeft ;-) Maakt het toch wel mooier ook als je meer achtergrond krijgt bij de dingen die je ziet. Heel veel plezier daar weer en ik kijk al uit naar het volgende verslag !

• 04 Augustus 2015 - 15:46

Babs:

Ik lees je verslag en zie de foto's..ik geniet mee.
    Het landschap, de zee, de cultuur, prachtig !!
    en het eten..het eten...hahaha...wanneer krijgen we geurtv ?
    Alles is even lekker en smakelijk
    Aan alles zie ik , dat jullie met volle teugen genieten Xx

• 04 Augustus 2015 - 16:24

Sandra Middleton:

Leuk dat jullie het leuk vinden!! xxx