Ubud – markt – tempel – Monkey forest – Tanah Lot - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Sandra Middleton - WaarBenJij.nu Ubud – markt – tempel – Monkey forest – Tanah Lot - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Sandra Middleton - WaarBenJij.nu

Ubud – markt – tempel – Monkey forest – Tanah Lot

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

09 Augustus 2015 | Indonesië, Ubud

Woensdag gingen we met excursie via de reisorganisatie eerst naar Ubud. Daar gingen we langs een lokale schilder waar je niet mocht fotograferen. Alle drie vonden we dit niet veel aan en zelfs een beetje saai…na een tijdje reden we verder op weg naar en Balinese markt, geen idee wat ik me daarbij voor moest stellen? Wie er ooit eens in Turkije is geweest en een inpandige markt heeft bezocht weet wat ik bedoel! Te druk, te heet, te chaotisch, claustrofobisch, smalle volgebouwde gangetjes wat wel een doolhof leek! Ik wilde hier uit en snel ook! Maar dat lukte niet want vind maar eens de uitgang! Veel en veels te heet om dit midden op de dag te plannen, een inpandige markt en dan nog eens zo’n volgestouwde doolhof ook nog. Blij dat ik buiten was, dan maar 3 kwartier wachten op de gids! We gingen lunchen in een prachtig restaurant in Ubud, wat een oase van rust tussen de rijstvelden! En heerlijk eten! Het viel ons op dat een aantal mede reizigers geen lunch namen? Zeker zuinig een bammetje meegenomen? (ook gaven ze aan het einde van de dag geen fooi aan de gids en chauffeur, onbegrijpelijk, mensen werken keihard en maken lange dagen en dan zit jij met je reet in een duur protserig hotel en dan kan er geen klein fooitje van af? Ik had last van plaatsvervangende schaamte en ben blij dat ik in een normaal klein prachtig resort zit ipv dat protserige!)
We reden verder naar de Taman Ayun tempel, gebouwd in de 16e eeuw. (2 tempels symboliseren man en vrouw, ether en aarde) We mochten er niet in want er waren ceremonies bezig, we mochten er wel omheen lopen en een beetje over de muur kijken. Weer viel mij op dat er zulke onbeschofte mensen zijn; gewoon een camera vol in je gezicht duwen terwijl je aan het bidden bent! Ik voelde me al een gluurder, laat staan dat ik ook nog eens foto’s ga maken van zoiets persoonlijk. Maar goed, dat ben ik…. Op de achtergrond klonk gamelan muziek, mensen waren aan het bidden en hun rituelen aan het uitvoeren, heel bijzonder om te zien (maar zoals gezegd, ik voelde me wel een beetje een gluurder).
Onderweg naar Monkey forest zagen we midden in een drukke woonwijk een crematie aan de gang, heel heel veel mensen, muziek, wierooklucht, vuur, eten, vrolijkheid en op de palen hout het lichaam….bijzonder…
De lange stok met bamboe met al de prachtige versieringen die we hier overal zien heet een Penjor en staat symbool voor vruchtbaarheid. De zwart/wit geblokte doeken op de tempel staat voor goed en kwaad. Dit even tussendoor ter lering en vermaak ;)
Ik vond onze groep, op een paar na die zo onbeschoft camera’s in mensen gezicht duwden terwijl ze aan het werk waren, aan het mediteren of bidden, geen lunch namen of fooi gaven, wel oke. Jong, oud, uit het hele land maar weinig contact. Leek wel of iedereen voor zichzelf op pad was en dan zoveel mogelijk foto’s maken en weer verder. Niet genieten van de omgeving, van de verhalen van de gids, van het eten, niets. Do Bali in ten days of zo en zie thuis wel wat ik eigenlijk gezien heb 
Monkey forest is niet echt een forest maar een park. Op de parkeerplaats komen de apen (makaken) je al tegemoet. Er werd uitgelegd dat er gidsen zijn die je alles vertellen en daarna naar hun winkeltje loodsen. Er zijn meer dan 200 winkeltjes, dat moet je zien als een soort houten keetjes aan elkaar. Alles op slot en hekken ervoor want anders stelen de makaken alles. Onze gids was een jonge vriendelijke vrouw die van alles vertelde over de apen. Je loopt door het park en de apen komen op je af, brrrr doodeng! Als je pinda’s koopt kan je ze voeren en komen ze vanzelf op je af. (dat deed niemand behalve wij weer haha) Ik vond het eng maar Jim is gek van apen dus die had pinda’s en maakte vrienden  Kleintjes, grote en op een gegeven moment de grootvader van de kleintjes dus die was mensen gewend en absoluut niet schuw. Die ging lekker bij Jim op schoot zitten, in zijn handen kijken of hij nog een pinda had toevallig haha Ze komen echt heel dichtbij en zijn niet bang (de ouderen). In het midden van het park staat een grote tempel die de apen hebben overgenomen ook al is die voor de mensen ;) Er staan prachtige aparte en hele oude bomen. In het bosachtige gedeelte zijn de grote apen die wel agressief kunnen zijn dus ik was wel blij toen we er doorheen waren. Toen liet de gids nog haar winkeltje zien en de mensen zeiden al; gewoon no thank you zeggen…. Wij dus mee haha (tegendraads nee hoor ;) ) Zoveel houten barakken die winkeltjes moeten voorstellen en waar zij dus hun brood mee moeten verdienen. Ik heb dus wat kleine souveniertjes gekocht! Ondertussen jatte een kleine aap een mandarijn uit een ander winkeltje haha Aparte ervaring maar ik had het me anders voorgesteld. Niet tegengevallen, absoluut niet maar anders.
Op naar Tanah Lot! Onze (vrouwelijke) gids was wel een beetje een hup doorlopen want we hebben een schema type. Hier, dit is dat maak foto’s en weer verder pffff Dus ook bij Tanah Lot was het snel doorlopen want de zonsondergang kwam er aan en dan kan je mooie plaatjes schieten. Oke dat is waar maar er is daar nog zoveel meer te zien; de heilige slangengrot (toch in geweest na een kleine donatie haha (wat de rest weer niet deed natuurlijk!) En het gezicht wassen met heilig water en je laten zegenen door een priester, helaas niet gelukt door de tijdsdruk…
Bovenaan gekomen ging iedereen op een punt staan ver weg, wij gingen op het terras zitten en bestelden wat te drinken. Zo kon ik zitten en genieten van het uitzicht! Jammer genoeg was er een (nederlands) gezin naast ons die de kinderen aan het afbekken was, zucht, dooreten! Je verpest mijn hele avond! Nou nou wat een druk op zo’n klein meisje, triest. De zon zakte langzaam en iedereen nam al foto’s, wij ook ondertussen genietend van mijn biertje. Helaas verdween de zon achter de wolken op het moment supreme! Hahaha iedereen weer van het terras af want sja dit was het dan pfff Dus helaas moesten we weer achter de gids aan maar we ‘mochten’ nog even het strand op om de Indische oceaan van dichtbij te zien, voelen en ruiken. Prachtig mooi!
Ook dit keer weer een lange dag (9 uren onderweg geweest en dingen gedaan en gezien), dit komt echt door het hele hele drukke verkeer, ongelooflijk! Zo jammer, want dat zou heel veel tijd schelen maar het is niet anders.
Donderdag 6 augustus lekker niets gedaan, beetje bij het zwembad gehangen, gelezen, geluncht, beetje gewinkeld en gedineerd lekker en makkelijk bij een warung om de hoek.


  • 09 Augustus 2015 - 10:37

    Babs:

    Wat een druk schema op die dagen zeg..pfeww..de dag erna een verplichte rustdag..is geen overbodige luxe, vooral met die hitte.
    En wat kunnen sommigen onbeschoft zijn , totaal geen respect helaas.
    Deze mensen leven van het toerisme, doen meer dan van ze verwacht wordt, en kunnen elke cent goed gebruiken..

  • 09 Augustus 2015 - 11:01

    Dimphy:

    Weer prachtig geschreven San, maar ik zie jouw koppie voor mij.. Irritatie
    En dan juist dwars gaan doen, door wel naar dat winkeltje te gaan haha
    Blij dat jullie het toch heel fijn hebben en alles zien.
    Ik geniet van alle mooie foto's..
    Veel plezier lieverds met de laatste dagen. Xx

  • 09 Augustus 2015 - 11:31

    Judith:

    Ik zie de irritatie op je gezicht voor me, ik kan ook niet tegen dat soort mensen. Vandaar dat wij dat soort excursies ook altijd op eigen houtje doen, beter voor mijn gemoedsrust.
    Wat je al zegt, die mensen leven van het toerisme en de fooien die ze krijgen. Ik kom ook altijd met zakken vol spullen thuis waarvan ik geen idee heb wat ik er mee moet, gewoon om de mensen te ondersteunen.
    Geniet nog de komende dagen xxx

  • 09 Augustus 2015 - 15:07

    Diana:

    Vreselijk van die onbeschofte toeristen...ik vind dat echt een gebrek aan respect! :( Ik geniet wel van jullie fotoos hoor, indrukwekkend allemaal, zo mooi. xxx

  • 14 Augustus 2015 - 21:39

    Sandra Middleton:

    Haha gelukkig denken jullie hetzelfde als ik ;) Kan er niet tegen, ga ik juist er tegen in haha en sja kom ik thuis met dingen waar ik geen idee heb wat ik er eigenlijk mee moet...acht wat sleutelhangers om weg te geven, dat soort dingen komt altijd wel uit :D Maar inderdaad, volgende keer doen we het op eigen houtje, weer wat geleerd ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra

Getrouwd, werkend, moeder, houd van reizen, andere landen bezoeken, verschillende culturen leren kennen en nieuwe mensen te ontmoeten. Landen en plaatsen die ik al bezocht heb (buiten bijna alle provincies in Nederland ;) ); Duitsland, België, Frankrijk (met topper Parijs 7 X!), Zwitserland, Engeland (Newcastle, London, Reading), Spanje, Canarische Elanden, Oostenrijk, Turkije (Marmaris meerdere malen en een rondreis), Italië (Rome, Firenze, Venetië, Bracciano, Verona, Peschiera, Garda, Turijn, Masceline etc etc :D ). Droomreizen: Indonesië (dit jaar yeaaah), Noorwegen (Noorderlicht ;-) ), Australië, Afrika, Noord-Amerika.

Actief sinds 16 Mei 2015
Verslag gelezen: 99
Totaal aantal bezoekers 3093

Voorgaande reizen:

29 Juli 2015 - 14 Augustus 2015

We gaan eindelijk naar Indonesie!

Landen bezocht: