Barongdans – Mount Batur – Olifantentempel en meer - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Sandra Middleton - WaarBenJij.nu Barongdans – Mount Batur – Olifantentempel en meer - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Sandra Middleton - WaarBenJij.nu

Barongdans – Mount Batur – Olifantentempel en meer

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

14 Augustus 2015 | Indonesië, Ubud

Zaterdag 8 augustus hadden we weer een druk programma! ’s Morgens vroeg werden we opgehaald door de bus met onze vrouwelijke gids Desak (die een zwak voor Noah heeft hihi ze heeft zelfs wierook voor hem gekocht, zo lief!) Als eerste gingen we kijken bij een Barongdans, dit duurt een uur en kent 4 actes. Het is een erg ingewikkeld verhaal haha Koningin-moeder die haar zoon moet offeren, demonen die ze moeten bevechten, heksen, een aap, vechtscenes, spiritueel en alles begeleid door een gamelan band (gongmuziek) Het is heel moeilijk om te volgen ondanks dat wij een nederlandse vertaling kregen. Het is wel mooi om te zien en het mooiste vond ik wel de Balinese danseressen. Maar, erg ingewikkeld dus!
Hierna gingen wij naar een (nederlands sprekende) kunstenaar die zijn houtsnijwerk liet zien (en die je kon kopen). Erg mooi, alles uit het hoofd, zonder ontwerp, gewoon wat in de kunstenaars opkomt maken ze. Verschillende houtsoorten ook, ik vond het krokodillenhout en het erg witte hout erg mooi! Daarna naar een batik weverij, daar kon je zien hoe ze de stoffen behandelen en verven. Ik heb er nog een waaier gekocht, zo warm was het (weer) haha Onderweg in de bus kom je langs het prachtige landschap en Noah en ik zagen in een rivier een man zijn billen wassen haha sja wanneer je geen toilet hebt… ;) Mij viel het op dat veel nederlanders in ons gezelschap heel weinig weten van het land waar ze heen gaan? Misschien is het mijn afwijking (of omdat ik al 30 jaar met een Indo een relatie heb ;) ) dat ik me verdiep in het land waar ik heen ga; in de cultuur, de omgangsvormen, het geloof, de mensen, het eten, hoe zit het met fooi, het transport etc… maar goed, dat ben ik…
Hierna door naar de Heilige Brontempel, echt prachtig om te zien. Je ziet omringd door een muur, de bron, het water borrelt omhoog. Ook allerlei ‘fonteinen’ waar je onder kan baden en zo gezegend wordt. Helaas geen tijd om dit te doen maar ik heb wel mijn handen (in onschuld ;) ) gewassen in de heilige bron. Hier moest je een sarong om zodat de knieën bedekt zijn. Dit is echt in een stukje tropisch regenwoud dus nog plakkeriger dan normaal al het geval is. Erg erg warm en klam maar super mooi en heel apart om hier rond te mogen lopen. Bovenop een heuvel, kijkend over de heilige bronnen staat het paleis van Soekarno. Erg modern tegenover de rest van het complex en erg er-boven-uit-torend, over nagedacht natuurlijk…
Alles tijdens een geregelde excursie is natuurlijk veel te kort omdat ze een tijdschema hebben dus helaas, we gingen weer verder naar de vulkaan; Gunung Batur waar ik me op verheugde! Eindelijk een echte vulkaan zien! Hoger en hoger klommen we met de bus en die had er soms moeite mee gezien het gepruttel van de motor. We hebben het gehaald haha maar helaas, helaas….laaghangende bewolking die snel uitbreidde. Op een gegeven moment zag je de vulkaan niet eens meer  Geluncht met uitzicht op….euh wolken waaruit het ook nog eens ging regenen en het opeens erg fris werd. Gelukkig had ik mijn sarong bij me die ik om me heen sloeg. Jammerdebammer……
De bewoners van een klein dorpje met hun eigen rituelen hoog in de bergen bij Gunung Batur brengen hun doden niet ter grave of cremeren ze maar leggen ze naast een boom. Soms met doeken eroverheen, of sarongs of lakens…..dit schijnt niet te stinken omdat het naast de lekker ruikende boom is. (naam kwijt) Zo heeft iedereen zijn eigen manieren van hun doden te begraven/cremeren/naast een boom plaatsen….
Na de teleurstelling van het niet kunnen zien van de vulkaan Batur (en de lunch die niet zo zo was haha) gingen we weer naar beneden. We gingen naar ‘de tuinen’; hier groeit en bloeit van alles en wordt van alles verbouwd, erg gaaf om te zien, ruiken en proeven! Noah en ik hebben nog een Tamarillo (geloof ik haha) geproefd, in het begin zoetig maar met een nasmaak van tomaat of zo :D Als extraatje, (om het goed te maken voor de vulkaan?) gingen we naar de Olifantentempel Goa Gajah in Ubud wat niet op het programma stond. Goede keus van de gids, echt prachtig en indrukwekkend! Ik kan niet goed uitleggen waarom, het is een gevoel… Weer een sarong om en het terrein verkennen, ook de Olifantengrot in (vernoemd ivm de god Ganesh), dit is erg klein en erg klam, er staan een paar kleine tempels waar je kan bidden en een offertje brengen. Goede afsluiter van weer een drukke, vermoeiende excursie dag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra

Getrouwd, werkend, moeder, houd van reizen, andere landen bezoeken, verschillende culturen leren kennen en nieuwe mensen te ontmoeten. Landen en plaatsen die ik al bezocht heb (buiten bijna alle provincies in Nederland ;) ); Duitsland, België, Frankrijk (met topper Parijs 7 X!), Zwitserland, Engeland (Newcastle, London, Reading), Spanje, Canarische Elanden, Oostenrijk, Turkije (Marmaris meerdere malen en een rondreis), Italië (Rome, Firenze, Venetië, Bracciano, Verona, Peschiera, Garda, Turijn, Masceline etc etc :D ). Droomreizen: Indonesië (dit jaar yeaaah), Noorwegen (Noorderlicht ;-) ), Australië, Afrika, Noord-Amerika.

Actief sinds 16 Mei 2015
Verslag gelezen: 87
Totaal aantal bezoekers 3081

Voorgaande reizen:

29 Juli 2015 - 14 Augustus 2015

We gaan eindelijk naar Indonesie!

Landen bezocht: